Do
Rzymian
LISTY
List do Rzymian
1. Paweł, sługa
Jezusa Chrystusa, zawezwany
apostoł, powołany dla Ewangelii Boga, 2 która wcześniej została oznajmiona przez
Jego proroków w Pismach Świętych, 3 odnośnie
Jego Syna, który według cielesnej natury urodził się z nasienia Dawida. 4 Tego, z powodu wskrzeszenia umarłych, poprzez Ducha
Świętości w mocy wyznaczonego Syna Boga - Pana naszego Jezusa Chrystusa, 5 przez którego otrzymaliśmy łaskę i wysłannictwo ku
posłuszeństwu wiary * względem jego
Imienia pomiędzy wszystkimi poganami. 6 Wśród których wy też jesteście -
zaproszeni Jezusa Chrystusa. 7 Wszystkim, co
są w Rzymie, umiłowanym Boga, zaproszonym świętym - łaska wam oraz pokój od
Boga, naszego Ojca i Pana Jezusa Chrystusa.
8 Jednak najpierw dziękuję za was wszystkich memu Bogu,
poprzez Jezusa Chrystusa, że wasza wiara jest ogłaszana na całym świecie. 9
Gdyż moim świadkiem jest Bóg, któremu służę w mym życiu za pomocą Ewangelii
Jego Syna, że nieustannie wywołuję wasze wspomnienie, 10 stale prosząc podczas
moich modlitw, bym jakoś teraz, kiedykolwiek,
odbył szczęśliwą podróż i w woli Boga do was przybył. 11 Bo pragnę was zobaczyć, abym wam mógł przekazać jakiś duchowy dar
dla waszego ugruntowania. TR nie wiedzieli, bracia, że często
postanawiałem do was przybyć (i byłem powstrzymany aż do tej chwili), abym miał
jakiś plon także w was, jak i w pozostałych narodach. 14 Jestem również dłużnikiem
Greków i barbarzyńców, mądrych i nierozumnych. 15 Tak to we mnie
ochocze, by i wam, w Rzymie, zwiastować Dobrą
Nowinę.
16 Bowiem nie
wstydzę się Ewangelii Chrystusa; gdyż ona jest mocą Boga na ratunek każdemu
wierzącemu, przede wszystkim Żydowi *, lecz także i Grekowi.
17 Gdyż zostaje w niej objawiana sprawiedliwość * Boga z
wiary ku wierze, jak napisano: Zaś sprawiedliwy będzie żył z wiary. Habakuka 2,4 **
18 Ponieważ z niebios jest objawiany gniew Boga przeciwko
wszelkiej bezbożności i niesprawiedliwości * ludzi, co powstrzymują
prawdę w bezprawiu. 19 Dlatego,
że to, co poznawalne Boga jest wśród nich
oczywiste; gdyż Bóg dał im się poznać. 20 Bo od stworzenia świata - rozważając -
Jego niewidzialne są oglądane w dziełach. To, jak i Jego wieczna potęga oraz
boska natura - aby oni pozostawali nieusprawiedliwionymi. 21 Dlatego, że wiedzieli o Bogu, a nie
sławili, czy też nie dziękowali Bogu, ale
zgłupieli w swych dyskusjach, a ich nierozumne serce znalazło się w
ciemnościach. 22 Zapewniając, że
są mądrzy - zostali głupimi. 23 Zamienili
też chwałę nieśmiertelnego Boga na podobieństwo obrazu przemijającego człowieka
oraz ptaków, czworonogów i płazów.
24 Dlatego Bóg wydał ich na zepsucie pośród pożądliwości ich
serc, by między sobą hańbili swoje ciała 25 ci, co zamienili prawdę Boga na kłamstwo
oraz zaczęli oddawać cześć boską oraz służyć stworzeniu, wbrew Temu, który stworzył i
który jest wysławiony na wieki. Amen. 26 Przez to wydał ich Bóg pomiędzy namiętności
wzgardy; bo także ich kobiety * naruszyły wrodzone zwyczaje, na te wbrew
naturze. 27
Podobnie i mężczyźni *, zaniechali wrodzonego użycia żeńskiego oraz zostali wypaleni w ich sięganiu jednych ku
drugim, uprawiając bezwstyd - męskie między męskimi. I za to ich szaleństwo
wśród samych siebie odbierają zapłatę, która jest słuszna.
**1,17 S, ST zaś
sprawiedliwy będzie żył z (także: z powodu) Mojej wiary
17 Więc jeśli ty nazywasz siebie Żydem, opierasz się na Prawie
i chlubisz się przy Bogu; 18 jeśli ty,
pouczony z powodu Prawa, doświadczasz też i poznajesz Jego wolę, roznosząc ją w
różne strony; 19 i jesteś przekonany,
że ty sam jesteś przewodnikiem ślepych, światłem owych w ciemności, 20 wychowawcą nierozsądnych, nauczycielem dziecinnych -
mając wrażenie wyższego poznania oraz prawdy w Prawie; 21 czemu TR
ucząc drugiego - samego siebie nie uczysz? Ogłaszając, by nie kraść - kradniesz? 22 Mówiąc, aby nie cudzołożyć -
cudzołożysz? Wywołujesz wstręt do wizerunków - a sam
dopuszczasz się świętokradztwa *? 23 Ty, który
chełpisz się w Prawie - poprzez przestępstwa Prawa, nie okazujesz Bogu szacunku?
24
Bowiem przez was jest profanowane wśród
pogan Imię Boga, tak jak jest napisane. Izajasz
52,5; Ezechiel 36,20
25 Obrzezanie jest pożyteczne, jeżeli spełniasz Prawo. Zaś
jeśli byłbyś przestępcą Prawa, twoje obrzezanie stało się nieobrzezaniem. 26
Zatem jeśli nieobrzezany by przestrzegał przepisów Prawa, czyż jego
nieobrzezanie nie będzie liczone ku obrzezaniu? 27 I z natury nieobrzezany, ten, który
spełnia Prawo, będzie sądził ciebie - przestępcę Prawa z powodu wiedzy * i
obrzezania. 28 Bo nie jest to Żyd na jawie; ani nie to w jawności, na cielesnej naturze obrzezanie; 29 ale to Żyd w skrytości,
i obrzezanie serca w Duchu - a nie w literze *. Jego pochwała nie pochodzi
od ludzi - ale od Boga. V Mojżesza 10,16 + 30, 6; Jeremiasz
4,4
3. Jaka więc jest przewaga Żyda,
lub jaka pomoc z obrzezki? 2 Wielka na każdy sposób. Przede wszystkim
dlatego, że im powierzono słowa Boga. 3 Jakże to? Dlaczego? Przecież niektórzy
stali się niewierni? Czy ich niewierność obróci w niwecz zapewnienie Boga? 4
Nie może być; ale niech Bóg pozostanie prawdomówny, a każdy człowiek kłamcą,
tak jak jest napisane: Obyś został uznany
za sprawiedliwego w twoich słowach, a zwyciężysz w czasie twojego sądu. Mateusz 12,37; Psalm 116,11;
Psalm 51,6; Jan 3,33 5 Zaś jeśli nasza niesprawiedliwość stoi
obok * sprawiedliwości Boga, co powiemy? Czy Bóg, który potęguje gniew jest niesprawiedliwy? W stosunku
do człowieka mówię. 6 Nie może być; bo jak Bóg osądzi świat? 7
Ale TR
jeśli przez moje kłamstwo prawda Boga zaobfitowała ku Jego chwale - dlaczego
jeszcze ja, jako błądzący *, jestem sądzony? 8 Też nie tak, jak
rzucają oszczerstwa; i nie tak, jak niektórzy
mówią, mając nas na myśli: Czy nie po to
uczyniliśmy złe, ażeby przyszły te szlachetne? Ich potępienie jest zgodne ze
sprawiedliwością.
9 Co zatem? Górujemy? Nie, w ogóle; bo wcześniej dowiedliśmy,
że Żydzi jak i Grecy, wszyscy są pod grzechem *. 10 Tak jak jest napisane: Ani jeden nie jest sprawiedliwy, Psalm
14,3 11 nie jest
rozumiejącym, nie jest szukającym * Boga . 12 Wszyscy się odwrócili *, razem zostali zmarnowani; nikt nie jest
czyniącym dobroć **, nie jest
aż do jednego. Psalm 53,4 13 Otwartym grobem
jest ich gardło, oszukiwali swoimi językami, jad żmij przy ich wargach; Psalm 5,10 + 140, 4; Mateusz 12, 37 14 ich usta są pełne klątwy i goryczy; Psalm 10,7
21 Zaś teraz, oddzielnie od Prawa, została objawiona
sprawiedliwość Boga - poświadczona wśród Prawa i Proroków - 22
ale sprawiedliwość Boga z powodu wiary * Jezusa Chrystusa, względem wszystkich i dla
wszystkich wierzących; gdyż nie istnieje rozróżnienie. 23 Bo wszyscy zawinili,
więc czują brak chwały Boga. 24 Tego, który uznaje
za sprawiedliwych darmo, Jego łaską, przez odkupienie w Jezusie Chrystusie. 25
Jego, z powodu wiary, Bóg ustanowił sobie ofiarą
przebłagalną *
w jego krwi - w celu pokazania Jego sprawiedliwości przez darowanie uprzednio,
w czasie cierpliwości Boga, zaistniałych grzechów **. 26 Darowanie, ze względu na
pokazanie w obecnym czasie Jego sprawiedliwości - że On jest sprawiedliwym oraz
uznającym za sprawiedliwego z wiary Jezusa.
27 Gdzie więc, to nasze
przechwalanie się *? Zostało wykluczone. Przez które Prawo? Uczynków?
Nie, ale przez Prawo Wiary. 28 Bo uważamy, że człowiek zostaje uznawany
za sprawiedliwego wiarą, bez uczynków Prawa. 29 Czy Bóg jest jedynie Bogiem Żydów? Czy nie i pogan? Tak, także
pogan. 30 Ponieważ jeden jest Bóg,
który będzie uważał za sprawiedliwe obrzezanie z
wiary oraz nieobrzezanie z powodu wiary. 31 Czy zatem
z powodu wiary znosimy Prawo? Nie może być; przecież Prawo
utwierdzamy.
4. Co więc, powiemy, spotkało Abrahama, naszego przodka według
cielesnej natury? 2 Bo jeśli Abraham został uznany za
sprawiedliwego z uczynków - mógłby mieć chlubę,
ale nie u Boga. 3 Bowiem co mówi Pismo? A Abraham uwierzył Bogu i zostało mu to
policzone ku sprawiedliwości. I Mojżesza 15,6
4 Zaś temu, co się
trudzi *, zapłata ** nie jest liczona z łaski - ale z powodu długu. TR stał się on
ojcem wszystkich wierzących pośród nieobrzezanych, aż do zaliczenia i im
sprawiedliwości. 12 Ale też
ojcem obrzezanych, nie tylko z powodu obrzezania; ale tych,
co posuwają się śladami wiary naszego ojca Abrahama, tej w nieobrzezaniu.
13 Bo Abrahamowi, czy też jego
potomstwu, nie przez Prawo została dana
obietnica, że jest on dziedzicem porządku * - ale przez sprawiedliwość wiary. 14 Gdyż jeśli dziedzice są z
Prawa - zostaje zniweczona wiara oraz unieważniona obietnica. 15
Bo Prawo sprawia gniew; natomiast gdzie nie ma Prawa, tam nie ma także przestępstwa
* przeciw Prawu. 16 Dlatego z wiary - by przez łaskę; żeby
była mocną obietnica dla całego potomstwa, nie
tylko tego z Prawa, ale i z wiary Abrahama,
który jest ojcem nas wszystkich 17 Jak napisano: Wyznaczyłem cię ojcem wielu
narodów, przed obliczem Boga, któremu uwierzył. Boga,
co ożywia umarłych oraz zaprasza nieżyjące dopóki jest żyjące. I Mojżesza 17,4 18 Abraham TR
wbrew nadziei - uwierzył dla nadziei, aby stał się TR ojcem wielu
narodów, według tego co jest powiedziane: Tego
rodzaju będzie twoje potomstwo. I Mojżesza 15,5 19
Także nie był słabym wiarą i już nie patrzał na swoje obumierające ciało (będąc
około stuletni), i obumarłe łono Sary. TR został
oddany w ofierze z powodu naszych fałszywych kroków * oraz został wskrzeszony w celu
uznania nas za sprawiedliwych.
5. Zatem będąc uznani za sprawiedliwych z wiary, mamy pokój od Boga przez naszego Pana Jezusa
Chrystusa; 2
poprzez którego - wiarą, posiedliśmy też dostęp do tej łaski,
na której stanęliśmy oraz chlubimy się z powodu nadziei chwały Boga. 3
Ale nie tylko to. Wszakże chlubimy się też w
uciskach, wiedząc, że ucisk sprawia wytrwałość, 4 zaś wytrwałość -
wypróbowanie, zaś wypróbowanie - nadzieję; TR
byliśmy jeszcze błądzącymi, Chrystus za nas umarł. 9 Zatem więcej znaczymy
teraz, gdy uznani za sprawiedliwych w jego krwi,
zostaniemy przez niego uratowani od gniewu. 10 Bo jeśli będąc
wrogami, zostaliśmy pojednani z Bogiem poprzez śmierć Jego Syna; tym bardziej
będąc pojednani, zostaniemy ocaleni od śmierci * w jego życiu. 11 Ale nie tylko. Lecz także chlubimy się w Bogu poprzez naszego Pana
Jezusa Chrystusa, z powodu którego otrzymaliśmy teraz pojednanie.
12 Dlatego, że
jak z powodu jednego człowieka grzech * wszedł na świat, a z powodu grzechu - śmierć,
tak też śmierć przeszła na wszystkich ludzi za Adamem, za którym wszyscy zgrzeszyli **. 13 Bowiem aż do Prawa
grzech był na świecie, ale grzech nie jest zliczany, nie będąc z Prawa. 14 Zaś śmierć panowała od Adama aż do Mojżesza i nad tymi, co nie chybili celu, na podobieństwo występku
Adama, który jest odbiciem tego, co ma nadejść. 15
Ale nie jak fałszywy krok *, tak i dar łaski; bo jeśli z powodu fałszywego kroku jednego - wielu pomarło,
bardziej znacząca jest łaska Boga i dobrodziejstwo w łasce jednego człowieka -
Jezusa Chrystusa, które w nadwyżce zostało dla
wielu. 16
Także dar nie jest jakby przez jednego, który
zgrzeszył; bo z powodu jednego wynikła sprawa
sądowa ku potępieniu; zaś dar łaski jest ku
usprawiedliwieniu z wielu fałszywych kroków. 17 Gdyż jeżeli za
fałszywym krokiem jednego - przez jednego zapanowała śmierć, bardziej liczni są ci, co otrzymują obfitość łaski oraz daru sprawiedliwości,
i będą królować w życiu przez jednego - Jezusa Chrystusa. 18 Otóż więc, jak z powodu
fałszywego kroku jednego - przyszło potępienie
na wszystkich ludzi; tak z powodu sądu * jednego - przyszło usprawiedliwienie istnienia
dla wszystkich ludzi. 19 Bowiem jak z powodu nieposłuszeństwa
jednego człowieka - wielu zostało uczynionych winnymi; tak i z powodu posłuszeństwa
jednego - wielu zostanie uznanych sprawiedliwymi. 20 Zaś Prawo Mojżesza weszło bokiem,
aby ten fałszywy krok mógł zaobfitować; zaś
gdzie zaobfitował grzech, o wiele bardziej obfitowała łaska, 21
aby jak grzech panował w śmierci, tak i łaska mogła panować dzięki
sprawiedliwości, ku życiu wiecznemu przez naszego Pana Jezusa Chrystusa.
*5,10 także: zbawieni, wyratowani, przyprowadzeni
bezpiecznie, uzdrowieni
*5,18 także: sprawiedliwego czynu
6. Cóż więc, powiemy?
Mamy trwać w grzechu, aby łaska mogła być w obfitości? 2 Nie może być. My,
którzy byliśmy umarłymi w grzechu, jakże jeszcze będziemy w nim pędzić życie? 3
Czyż nie wiecie, że jacykolwiek zostali zanurzeni * dla Jezusa Chrystusa, zostali
zanurzeni względem jego śmierci? 4 Zatem wspólnie, pośród * chrztu
zostaliśmy z nim pogrzebani ku śmierci, abyśmy jak Chrystus, który dla chwały Ojca został wzbudzony z martwych,
tak i my mogli się przechadzać w nowości życia. 5
Bo skoro staliśmy się zespoleni podobieństwem jego śmierci - więc będziemy także
wzniesienia. 6 To wiedząc, że nasz dawny człowiek został razem
ukrzyżowany, aby wewnętrzne ciało grzechu zostało rozłączone *, tak,
abyśmy już nie byli sługami grzechu. 7 Ponieważ ten, co
umarł został usprawiedliwiony od grzechu. 8 Zaś jeśli
umarliśmy razem z Chrystusem, wierzymy, że przez
niego będziemy razem żyć. 9 To wiedząc,
że Chrystus, gdy powstał z martwych - już nie
umiera, śmierć nie jest już jego panem. 10 Bo co umarło - umarło dla grzechu raz na zawsze; zaś co żyje - żyje dla Boga. 11 Tak więc TR
uważajcie, że wy sami, zaiste, jesteście umarłymi dla
grzechu; zaś żyjącymi dla Boga w Jezusie Chrystusie,
naszym Panu.
12 Niech grzech nie panuje w śmiertelnym waszym ciele,
względem ulegania w jego pragnieniach. 13 I nie stawiajcie * waszych członków grzechowi, jako narzędzi niesprawiedliwości **; ale postawcie siebie samych
Bogu, jako żyjących z umarłych, a wasze członki jako
narzędzia sprawiedliwości Boga. 14 Gdyż wasz grzech nie będzie już panował, bo nie jesteście pod Prawem Mojżesza, ale pod łaską.
15 Cóż więc? Możemy zgrzeszyć, bo nie jesteśmy pod Prawem, ale
pod łaską? Nie może być. 16
Nie wiecie, że komu oddajecie siebie za sługi ku
posłuszeństwu, czemu jesteście posłuszni - tego
jesteście sługami; albo grzechu - ku śmierci, albo posłuszeństwa - ku
sprawiedliwości? 17 Ale chwała Bogu, że byliście sługami
grzechu, a teraz z serca ulegacie względem
przekazanego wam wzoru nauki. 18 Zaś kiedy zostaliście
uwolnionymi od grzechu - zostaliście uczynieni sługami sprawiedliwości. 19
Po ludzku mówię, z powodu choroby waszej cielesnej natury *. Bowiem jak
postawiliście wasze członki dla bezprawia, jako
służące zepsuciu i bezprawiu - tak teraz postawcie wasze członki jako służące sprawiedliwości dla uświęcenia **. 20 Bo
kiedy byliście sługami grzechu - byliście niepodlegli sprawiedliwości. 21
Zatem jaki mieliście wtedy owoc - taki, za który
się teraz wstydzicie? Bowiem ich końcem jest śmierć.
22
Zaś teraz, uwolnieni od grzechu, a poddani Bogu, macie wasz owoc do uświęcenia,
a w końcu życie wieczne. 23 Bo zapłaty
za grzech są w
śmierci, a łaską Boga jest życie wieczne w
Jezusie Chrystusie, naszym Panu.
*6,6 także: zniesione, obrócone wniwecz, bezczynne, unieważnione
**6,19 także: uczynienia świętym, co znaczy: oddzielonym, czystym
7. Czyż nie wiecie,
bracia (gdyż mówię tym, co znają Prawo Mojżesza), że Prawo jest panem człowieka przez czas,
jak długi żyje? 2 Bowiem zamężna niewiasta jest związana
Prawem z żyjącym mężem; a jeśli mąż umrze, jest
uwolniona od ustawy męża. 3 Zatem więc, jeśliby była z innym mężczyzną kiedy mąż żyje - będzie nazwana cudzołożną.
Zaś jeśli mąż umarł, jest wolna od ustawy, i ona
nie będzie cudzołożna, gdy będzie z innym mężczyzną. 4 Wobec tego, moi bracia,
zostaliście uśmierceni dla Prawa z powodu ciała
Chrystusa, w celu waszego urodzenia dla innego; tego, co został podniesiony z martwych, abyście mogli
wydawać owoce Bogu. 5 Bo gdy byliśmy w ciele, z powodu Prawa
działało w naszych członkach doznanie grzechu, dla przyniesienia owocu śmierci.
6
Ale teraz, gdy umarliśmy - zostaliśmy uwolnieni
od Prawa, w którym przybiliśmy do brzegu. Tak więc, TR służymy w
nowości, a nie w starości litery *.
7 Co zatem, powiemy? To Prawo grzechu? Nie może być. Lecz
grzechu nie zrozumiem - chyba że poprzez Prawo. I także pożądania bym nie
dostrzegł, jeśliby Prawo nie mówiło: Nie będziesz pożądał.
13 Zatem to dobre stało się dla
mnie śmiercią? Nie może być. Ale grzech, aby mógł się okazać grzechem, poprzez
dobre sprawił mi śmierć; by grzech, w czasie swojej
wyższości, przez przykazanie mógł okazać się grzeszny. 14 Bo wiemy, że Prawo
jest duchowe, zaś ja jestem wewnętrznie cielesny, sprzedany na skutek grzechu. 15
Gdyż nie rozumiem, któremu czynię; bo nie czynię Temu, któremu sobie życzę, ale
czynię temu, którego nienawidzę. 16 Zaś jeśli
czynię temu, któremu nie chcę, przyznaję Prawu, że jest
szlachetne *.
17
Zatem teraz już nie ja mu czynię - ale grzech, który we mnie mieszka. 18
Bo wiem, że nie mieszka we mnie, to jest w moim ciele wewnętrznym - pożyteczne *; gdyż
to, co sobie życzę, stoi obok mnie, i nie
odkrywam zdobywania tego szlachetnego. 19 Nie czynię
tego odpowiedniego *, które chcę; ale spełniam to złe,
którego nie chcę. 20 Zaś jeśli TR czynię temu,
komu nie chcę, to już nie ja to sprawiam, ale
grzech, co we mnie mieszka. 21 Odkrywam zatem - Prawo, które chce
mnie czynić dobrym, ponieważ napiera na mnie
złe. 22
Razem się cieszę Prawem Boga z powodu wewnętrznego człowieka, 23
ale w moich członkach widzę inne prawo, prowadzące wojnę przeciwko Prawu mojej
myśli oraz biorące mnie do niewoli w prawie winy, tym, co
jest w moich członkach. 24 Nieszczęśliwy ja człowiek; kto mnie
wyzwoli z ciała tej śmierci? 25 Zaś
wdzięczność Bogu z powodu Jezusa Chrystusa, naszego Pana. Zatem więc, ja sam,
sposobem myślenia służę Prawu Boga, zaś ciałem prawu grzechu.
*7,8 także: bodziec
8. Zatem teraz już żadne potępienie dla tych w Jezusie
Chrystusie, którzy nie chodzą według cielesnej
natury *,
ale według Ducha. 2 Ponieważ Prawo Ducha Życia uwolniło cię w
Jezusie Chrystusie od prawa grzechu i śmierci. 3 Gdyż z uwagi na bezsilność Prawa, w której było za słabe z powodu cielesnej natury *, Bóg
posłał swojego Syna w obrazie wewnętrznego ciała * grzechu i za grzech - i osądził
grzech w ciele wewnętrznym *, 4 aby sprawiedliwy wyrok Prawa mógł być
wypełniony w nas; tych, co żyją nie według
cielesnej natury *, ale według Ducha. 5 Bo ci, co żyją według cielesnej natury - myślą o tych sprawach, które są cielesnej natury; zaś ci, co żyją według
Ducha - o tych Ducha. 6 Ponieważ zamiar * ciała wewnętrznego - to śmierć, natomiast zamiar Ducha - to życie i pokój. 7 Dlatego, że ów zamiar ciała wewnętrznego jest nieprzyjacielem względem Boga, nie poddaje się
Prawu Boga, bowiem ani nie może. 8 Zaś ci, co są w ciele wewnętrznym, Bogu się podobać nie mogą. 9
Ale wy nie jesteście w ciele wewnętrznym - ale w Duchu, skoro Duch Boga w was
mieszka. A jeśli ktoś nie ma Ducha Chrystusa, ten nie jest Jego. 10 Zaś jeśli jest w was
Chrystus, to ciało jest martwe z powodu * grzechu, ale Duch to
życie z powodu sprawiedliwości. 11 Więc jeśli mieszka w was Duch, który wzbudził
Jezusa z martwych, to poprzez mieszkającego w
was Jego Ducha przywróci też do życia wasze, poddane śmierci ciała.
12 Zatem, bracia, nie jesteśmy dłużnikami ciała wewnętrznego, aby żyć według cielesnej natury; 13 bo jeśli żyjecie
według cielesnej natury - macie umrzeć; zaś jeśli Duchem uśmiercacie postępowanie
ciała - żyć będziecie. 14 Bo ci są
dziećmi Boga, którzy są prowadzeni Duchem Boga. 15 Jako że nie
otrzymaliście ducha niewoli - znowu ku bojaźni; ale otrzymaliście Ducha
usynowienia *,
w którym wołamy: Abba **, Ojcze.
16
Ten Duch poświadcza naszemu duchowi, że jesteśmy dziećmi Boga. 17
Zaś jeśli dziećmi, to także dziedzicami, skoro
tego samego doznajemy; dziedzicami zaiste Boga, a współdziedzicami Chrystusa,
byśmy wspólnie zostali w chwale.
18 Ponieważ jestem zdania, że doznania obecnej pory, nie są równoważne względem nastającej chwały, która
została objawiona względem nas. 19 Bo TR
stworzenie czeka żarliwie na otwarte ukazanie się dzieci Boga. 20 Ponieważ stworzenie nie zostało świadomie
podporządkowane marności, ale dla * Tego, który podporządkował,
21 w nadziei, że to stworzenie zostanie uwolnione z niewoli
deprawacji, dla chwały wolności dzieci Boga. 22 Wiemy, że całe stworzenie
wspólnie wzdycha i razem cierpi bóle porodowe aż do teraz. 23 Ale nie tylko, lecz i
my sami, choć mamy pierwocinę Ducha, także wzdychamy
sami w sobie, wyczekując adopcji w wykupieniu
naszego ciała. 24 Bo zostaliśmy uratowani dla nadziei. Ale nadzieja, która
jest widziana - nie jest nadzieją; gdyż kto się spodziewa tego, co widzi?
26 Ale też i Duch
dopomaga naszej słabości, bowiem nie wiemy tego, o co się mamy pomodlić jak
należy; a sam Duch wstawia się za nami niewypowiedzianymi wzdychaniami. 27 Zaś Ten, co bada serca
wie, jaki jest ów zamiar Ducha, ponieważ według
Boga wstawia się za świętymi. 28 Wiemy, że
miłującym Boga wszystko pomaga ku szlachetnemu postępowaniu
tych, co według zamysłu * są zaproszonymi. 29
Bo których wcześniej widział - także z góry przeznaczył, jako podobnie
ukształtowanych do wizerunku Jego Syna, aby On był pierworodnym wśród wielu
braci. 30
Zaś których przeznaczył - tych i powołał. A których powołał - tych i uznał za
sprawiedliwych. A których uznał za sprawiedliwych - tych też wyniósł.
31 Co więc, do tego powiemy? Skoro Bóg dla naszego, kto naprzeciwko
nas? 32 On, który, zaiste, nie oszczędził swojego Syna, ale
oddał go w ofierze za nas wszystkich - jakby i razem z nim, życzliwie nie dał nam
wszystkiego? 33 Kto będzie
oskarżał przeciwko wybranym Boga? Bóg jest Tym, który
uznaje za sprawiedliwego; 34 kto będzie skazującym? Chrystus, co umarł, więcej, został też wskrzeszony; ten, który
jest na prawicy Boga także prosi za nami. 35 Któż nas oddzieli od miłości Chrystusa?
Utrapienie, czy ucisk, czy prześladowanie, czy głód, czy nagość, czy niebezpieczeństwo,
czy miecz? 36
Jak jest napisane: Dla ciebie cały czas
jesteśmy uśmiercani, zostaliśmy policzeni podobnie jak owce na rzeź. Psalm
44,23 37 Lecz w tym wszystkim osiągamy pełne zwycięstwo,
poprzez Tego, co nas miłuje. 38
Bo jestem przekonany, że ani śmierć, ani życie, ani aniołowie, ani władze, ani
potęgi, ani rzeczy teraźniejsze, ani mające
nastąpić, 39
ani wyniesienie, ani głębia, ani jakieś inne stworzenie nie będzie mogło nas
odłączyć od miłości Boga w Jezusie Chrystusie, naszym Panu.
*8,28 także: celu, zamiaru, wystawienia na widok publiczny
9. Prawdę mówię
w Chrystusie, na podstawie sumienia, które
mi świadczy w Duchu Świętym; nie oszukuję się kłamstwami. 2 Choć zdarza mi się
wielki smutek i nieustanny ból w moim sercu. 3
Ponieważ TR życzyłbym sobie stać się osobą zaklętą przez
Chrystusa dla moich braci, mych pokrewnych według cielesnej natury, 4 którymi są Israelici. Ich
jest owe usynowienie, chwała, przymierza,
ustanowienie Prawa, służba Boża i obietnice; 5 ich są przodkowie, i z nich Chrystus według cielesnej
natury. Ten, który jest
dla wszystkich, Bóg wyniesiony na wieki, amen.
6 Lecz nie ma
możliwości, że upada * Słowo Boga. Gdyż nie wszyscy z Israela, to Israel.
7 Także nie wszyscy są
dziećmi dlatego, że są nasieniem Abrahama; ale: W Izaaku * zostanie
powołane tobie potomstwo. 1 Mojżesza 21,12 8 To
jest - nie dzieci cielesnej natury są tymi
dziećmi Boga, lecz za potomstwo liczone są dzieci obietnicy. 9
Bo słowo obietnicy jest takim: O tym czasie przyjdę, a Sara będzie miała
syna. 1 Mojżesza 18,10 10 Ale nie tylko to, lecz i Rebeka *
zachodząc w ciążę z jednego - naszego ojca Izaaka; 11 gdy jeszcze nie
zostali zrodzeni i nie uczynili czegoś dobrego * lub złego - aby mogło pozostać
postanowienie Boga, że nie z uczynków, ale z Tego, co powołuje, w zgodzie z wyborem - 12 zostało jej powiedziane, że większy będzie służył
mniejszemu; 13 tak, jak jest napisane: Jakóba umiłowałem, zaś Ezawa nie ścierpiałem. Malachiasz 1,2 - 3
14 Co więc, powiemy? Czy przy
Bogu nie jest niesprawiedliwość? Nie może być. 15
Gdyż mówi Mojżeszowi: Dostąpi miłosierdzia
ten, któremu
okażę litość; ulituję się nad tym, nad którym odczuję żal. 2 Mojżesza 33,19 16 Zatem więc - nie dla
tego, co chce, nawet nie dla tego, co biegnie, ale dla tego, co
dostępuje miłosierdzia Boga. 17 Bowiem
Pismo mówi faraonowi: To względem Samego Siebie cię wzbudziłem, abym na tobie mógł
okazać Swoją moc, i by mogło zostać rozgłoszone Moje Imię na całej ziemi. 2 Mojżesza 9,16 18 Zatem temu, któremu chce - okazuje litość; a którego chce -
czyni twardym.
19 Powiesz mi: Więc dlaczego jeszcze obwinia? Kto przeciwstawi
się Jego woli? 20 O człowieku, z pewnością. Kim ty jesteś, że sprzeczasz się z Bogiem?
Czy twór powie temu, co go uformował: Dlaczego
mnie w ten sposób uczyniłeś? 21 Czyż garncarz nie ma władzy nad gliną, aby z tego
samego ciasta uczynić jedno TR naczynie o wartości, zaś drugie TR
o niskiej cenie *?
TR Gomory. Izajasz
1,9
30 Co więc,
powiemy? Że poganie, którzy nie dążyli do *
sprawiedliwości - schwytali ** sprawiedliwość,
ale sprawiedliwość z wiary;
*9,27 także: zachowana przy życiu, ocalona, uzdrowiona
10. Bracia,
upodobanie mojego serca jest ku zbawieniu,
nadto modlitwa do Boga za Israel. 2 Bo im
świadczę, że mają zazdrość o Boga, ale nie w celu rozpoznania. 3
Gdyż nie znając sprawiedliwości Boga oraz pragnąc własną sprawiedliwość
utwierdzić - nie poddali się sprawiedliwości Boga. 4 Ponieważ należnością * Prawa jest Chrystus, ku sprawiedliwości każdego wierzącego.
5 Bowiem Mojżesz pisze o
sprawiedliwości z Prawa, że ten człowiek, który
je spełnił * - w nich będzie żył **. III
Mojżesza 17,5; V Mojżesza 6,25 6 Zaś sprawiedliwość z wiary mówi tak: Nie powiedz
w swoim sercu: Kto wstąpi do niebios? (To jest ściągnąć * Chrystusa); 7 albo: Kto zstąpi do
podziemnego świata? (To jest wyprowadzić Chrystusa spośród umarłych). 8
Ale co mówi? Blisko ciebie jest Słowo, w
twoich ustach i twoim sercu. V Mojżesza 30,14 To
jest słowo wiary, które ogłaszamy; 9 że jeśli
przez swoje usta wyznasz Pana Jezusa i uwierzysz w swym sercu, że Bóg go
wzbudził z martwych - zostaniesz zbawiony. 10 Bo sercem zostaje się przekonywanym o * sprawiedliwości, zaś ustami jest wyznawane o zbawieniu.
11
Gdyż Pismo mówi: Każdy, kto w Niego wierzy, nie zostanie zawstydzony. Izajasz
28,16 12 Bowiem nie ma oddzielenia Żyda i Greka;
gdyż ten sam Pan jest Panem wszystkich, i jest
bogaty względem wszystkich, co Go wzywają. 13 Każdy bowiem, kto wzywał do siebie Imię Pana - zostanie zbawiony.
19 Ale mówię: Czy
Israel się nie dowiedział? Pierwszy mówi Mojżesz: Ja was pobudzę do zazdrości z powodu nie mojego ludu *, z powodu nierozumnego ludu was rozdrażnię.
V Mojżesza 32, 21
11. Zatem mówię:
Czy Bóg odsunął swój lud? Nie może być.
Gdyż ja także jestem Israelitą z nasienia Abrahama oraz
plemienia Beniamina. 2 Bóg nie odsunął swojego ludu, który
wcześniej przewidział. Czyż nie wiecie, co mówi Pismo przez Eliasza? Jak zwraca
się on do Boga z powodu Israela, mówiąc: 3 Panie,
Twoich proroków zabili, Twoje ołtarze zburzyli, i ja sam zostałem pozostawiony;
zatem szukają mojej duszy. 1 Królewska 19,10 4 Ale co mu mówi Boska
wypowiedź: Zostawiłem sobie siedem tysięcy
mężów, którzy nie zgięli kolana dla Baala *. 5
Tak więc i w obecnej porze została reszta według wyboru łaski.
11 Zatem mówię: Czy potknęli się aby upaść *? Nie może być. Ale w ich
fałszywym kroku przyszło zbawienie pogan, by TR ich pobudzić do zazdrości. 12 Zaś jeśli ich fałszywy
krok jest bogactwem świata, a ich poniżenie -
bogactwem pogan, tym bardziej liczne stanie się
ich uzupełnienie *.
13 Ale mówię wam, poganom. Przez ile czasu
ja jestem apostołem pogan - wynoszę swoją służbę, 14 abym jakoś pobudził do
zazdrości moje ciało wewnętrzne i ocalił niektórych z nich od śmierci. 15 Bo jeśli ich porzucenie jest
pojednaniem świata, czym będzie ich przyjęcie,
jeśli nie życiem z umarłych? 16 Zaś jeśli pierwocina jest święta - także ciasto; a jeśli korzeń jest święty - także gałęzie.
17 Ale jeśli niektóre z gałęzi
zostały odłamane, zaś ty, będąc z dzikiego drzewa oliwnego, zostałeś w nie
wszczepiony oraz stałeś się współuczestnikiem korzenia i tłustości drzewa
oliwnego - 18 nie wynoś się nad gałęzie *. Zaś jeśli się wynosisz, wiedz, że nie ty niesiesz korzeń, lecz korzeń ciebie. 19
Zatem powiesz: Odłamano gałęzie, abym ja mógł
zostać wszczepiony. 20 Słusznie; zostały odłamane niewiarą, a ty
jesteś postawiony wiarą. Nie myśl wyniośle, ale bądź zdjęty strachem; 21
bo jeśli Bóg nie oszczędził gałęzi według natury, żeby przypadkiem z twojego nie wstrzymał. 22 Znaj więc dobrotliwość
* i
srogość Boga; dla ginących - srogość, a dla ciebie dobrotliwość, jeśli
pozostajesz w dobrotliwości; gdyż i ty byś został odcięty. 23 Ale i oni zostaną
wszczepieni, jeśli nie pozostają w niewierze; gdyż Bóg jest władny znowu ich
wszczepić. 24
Jeśli ty zostałeś wycięty z dzikiego według natury drzewa oliwnego i na równi z
naturą zostałeś wszczepiony do szlachetnej oliwki, o ileż bardziej ci, którzy są według natury, zostaną wszczepieni we własne
drzewo oliwne.
25 Gdyż nie chcę abyście się TR
mylili, bracia, odnośnie tej tajemnicy (żebyście
przed samymi sobą nie byli mądrymi), że zatwardziałość zdarza się po części Israelowi,
aż nie wejdzie pełna ilość pogan. 26 I w ten
sposób zostanie zbawiony cały Israel, tak jak jest napisane: Przyjdzie Ten, który
zbawia z Syjonu oraz odwróci bezbożność od Jakóba. Psalm
14,8; Izajasz 59,20
33 O głębio
bogactwa, mądrości oraz poznania Boga; jak nie do zbadania są Jego wyroki i niezbadane
Jego drogi *.
34
Bo kto poznał sposób myślenia Pana? Albo
kto stał się Jego doradcą? Izajasz 40,13 35 Albo - kto Mu
dał wcześniej i zostaje mu odwzajemnione? Job 41,2
36
Gdyż z Niego, poprzez Niego i ku Niemu wszystko; Jemu chwała na
wieki. Amen.
12. Zachęcam was
zatem, bracia, z powodu miłosierdzia
Boga, by polecać
wasze ciała jako ofiarę żyjącą, świętą, miłą Bogu, rozumną waszą
służbą. 2 Także nie dostosowujcie się do tego porządku *, ale
bądźcie przemieniani w odnawianiu waszego
umysłu, aż do TR wybadania jaka jest wola Boga - to jest
odpowiednie, bardzo się podobające oraz doskonałe.
3 Bowiem przez daną mi łaskę powiadam każdemu, kto jest między wami, aby
nie być zanadto myślącym ponad to, co trzeba
wiedzieć; lecz myśleć dla zachowania rozsądku, tak,
jak Bóg przydzielił każdemu miarę wiary. 4 Gdyż tak jak w jednym ciele mamy wiele
członków, zaś wszystkie członki nie mają tego samego zadania - 5
tak wielu jest jednym ciałem w Chrystusie, zaś każdy w swoim
rodzaju; jedni członkami drugich. 6 Ale według danej nam łaski, mamy różne
dary - czy to prorokowanie, według proporcji wiary; 7 czy to służbę w
usłudze; czy to wyjaśnianie w nauce; 8 czy to zachętę w apelach. Dzieląc się w
szczerości, kierując w gorliwości, litując się w radości.
9 Miłość niech stanie się nieobłudna.
Brzydźcie się złem, a łączcie się ze szlachetnym. 10 Jedni do drugich
przywiązani braterską miłością, jedni drugich uprzedzający szacunkiem. 11 W gorliwości nie opieszali *, pałający duchem, służący Panu, 12
radujący się nadzieją. W ucisku - wytrwali, w
modlitwie - uporczywie trwający; 13 będący uczestnikami w niedostatkach
świętych, prześladujący gościnnością. 14 Wielbijcie Boga
tym, którzy was prześladują, wielbijcie i nie złorzeczcie. 15
Radujcie się z radującymi się i płaczcie z płaczącymi. 16 To samo myśląc jedni o
drugich, nie myśląc wysoko, ale dostosowując się do
pokornych. 17
Nie stawajcie się mądrymi * przed sobą. Nikomu złego za złe nie oddając; troszcząc się o to
szlachetne przed wszystkimi ludźmi. 18 Jeżeli to z
waszego powodu możliwe - zachowujcie pokój ze wszystkimi ludźmi; 19
nie mszcząc się sami, umiłowani; wszak gniew ma wyznaczone miejsce, bowiem jest
napisane: Do mnie
pomsta należy, Ja oddam w zamian, mówi Pan. V Mojżesza
32,35 20 Zatem jeśli łaknie twój nieprzyjaciel -
karm go; jeśli pragnie - dawaj mu pić; bo gdy to
czynisz, zgromadzisz węgle ognia na jego głowę. 21 Nie bądź zwycięzcą na skutek złego, ale zło przez
szlachetne *
zwyciężaj.
13. Każda osoba niech się podporządkuje władzom wyższym; bo nie istnieje
władza, jeśli nie od Boga; a te, które istnieją,
są umieszczone na stanowiskach poniżej Boga. 2 Wobec tego, kto przeciwstawia się władzy - sprzeciwia się postanowieniu
Boga; a ci, co się sprzeciwiają, sami sobą
odbiorą wyrok. 3 Bo władcy nie są na
postrach przeciwko szlachetnemu * czynowi - ale złemu. Chcesz się nie bać władzy? Czyń
szlachetne, a będziesz miał od niej pochwałę; 4
gdyż jest sługą Boga, tobie ku dobremu. Zaś jeślibyś czynił zło - bój
się; wszak nie na próżno nosi miecz. Ponieważ jest sługą Boga, co tego, kto czyni zło karci
aż do zapalczywości. 5 Dlatego trzeba się podporządkować, nie
tylko z powodu zapalczywości, ale także z powodu
sumienia *.
6
Bo przez to i podatki płacicie, gdyż są publicznymi sługami Boga, którzy ku temu trwają. 7 Zatem wszystkim
oddajcie należności; komu opłatę - opłatę; komu podatek - podatek; komu bojaźń
- bojaźń; komu szacunek - szacunek.
8 Nikomu nie bądźcie nic
winni, z wyjątkiem wzajemnego miłowania; gdyż kto miłuje
drugiego - wypełnił Prawo. 9 Ponieważ: Nie będziesz cudzołożył, nie
będziesz mordował, nie będziesz kradł, nie będziesz fałszywie świadczył, nie
będziesz pożądał, czy jakieś inne przykazanie, jest streszczone w tej zasadzie:
Będziesz miłował twego bliskiego jak siebie samego. 10 Miłość nie czyni złego
bliskiemu; więc wypełnieniem Prawa jest miłość.
11 Poznajcie
także tę porę, że już czas, abyśmy się ocucili ze snu; bo teraz bliżej jest nasze wyzwolenie, niż kiedy uwierzyliśmy. 12
Noc posunęła się naprzód, zaś dzień się zbliżył; zatem odrzućmy uczynki
ciemności, a odziejmy się zbroją światła. 13 Zacznijmy
chodzić godnie, jak w czasie dnia; nie w hulankach,
pijaństwach, nie w rozwiązłościach i
zuchwałościach, nie w sporach i zazdrości. 14 Ale odziejcie się w Pana Jezusa Chrystusa oraz nie
czyńcie troski *
względem pożądań cielesnej natury.
14. Zaś tego, kto jest
słabym w wierze - przyjmujcie, ale nie do rozstrzygania * dyskusji. 2
Przecież jakiś wierzy, że może zjeść wszystko; a ten, co
jest słabym je jarzyny. 3 Kto je -
niech nie lekceważy tego, co nie je; zaś kto nie je - niech nie sądzi tego,
co je; gdyż dobrał go sobie Bóg. 4 Kim ty jesteś, że
sądzisz cudzego sługę? Dla swojego własnego Pana
stoi lub pada; ale zostanie postawiony, bo Bóg jest władny go postawić. 5
Gdyż oto jakiś bada * dzień ** obok dnia, a inny każdy dzień bada; niech każdy
zostanie przekonywany we własnym sposobie myślenia. 6
Ten, kto jest świadomy dnia - dla Pana jest świadomy; a kto nie jest świadomy dnia - dla
Pana nie jest świadomy. Kto je - je dla Pana, bowiem dziękuje Bogu; a kto nie je - nie je dla Pana oraz dziękuje Bogu. 7 Gdyż nikt z nas dla
samego siebie nie żyje i nikt samemu sobie nie umiera. 8 Bo jeśli żyjemy - żyjemy dla Pana; a jeśli
umieramy - umieramy dla Pana; zatem jeśli żyjemy
i jeśli też umieramy - jesteśmy Pana. 9
Ponieważ Chrystus po to umarł, powstał i ożył, aby był Panem umarłych i
żyjących. 10
Zaś ty dlaczego sądzisz twojego brata? Lub, także ty, dlaczego lekceważysz
twojego brata? Wszyscy staniemy przy trybunie Chrystusa. 11 Ponieważ jest
napisane: Ja żyję - mówi Pan, dlatego dla
mnie zegnie się każde kolano i każdy język przyzna się Bogu. Izajasz 45,23 12
Zatem więc, każdy z naszych, zda rachunek Bogu za
samego siebie.
13 Dlatego nie
sądźmy już jedni drugich; ale raczej to postanówcie, by
nie sprawiać bratu obrazy lub zgorszenia. 14 Wiem i jestem upewniony w Panu Jezusie,
że nic nie jest nieczyste dla samego siebie; chyba że dla
tego, co uważa, że coś jest nieczyste; dla
tego jest nieczyste. 15 Bo jeśli twój brat
został zasmucony z powodu pokarmu, już nie zachowujesz się w zgodzie z
miłością. Nie niszcz twoją potrawą tego, za którego umarł Chrystus. 16 Zatem, niech nie będzie profanowane wasze odpowiednie
* zachowanie. 17 Bowiem
Królestwo Boga nie jest pokarmem i napojem, ale sprawiedliwością, pokojem oraz
radością w Duchu Świętym. 18 Kto w tym służy
Chrystusowi, miły jest Bogu oraz wiarygodny dla
ludzi. 19
Zatem więc, ścigajmy sprawy pokoju oraz te, dla
wzajemnego budowania. 20 Ze względu
na pokarm nie obalaj * dzieła Boga. Wprawdzie wszystko jest czyste, ale nieszczęsne dla
człowieka, który je pośród zgorszenia. 21
Szlachetnie jest nie jeść mięsa, nie wypić wina,
ani nie robić nic, przez co twój brat się
gorszy, obraża, albo staje się słaby. 22 Ty masz wiarę - miej ją wobec Boga dla samego siebie. Bogaty ten, kto nie sądzi samego siebie w czym wybiera. 23
Ale temu, co się waha - jeśliby zjadł - poczytuje
mu się to za
winę, gdyż nie je z wiary *; zaś wszystko co nie jest z wiary * - jest grzechem.
*14,23 także: ufności, przekonania
15. Zaś my,
którzykolwiek jesteśmy silni, winniśmy znosić * dolegliwości słabych, a nie sami się sobie
podobać. 2
Jako, że każdy z nas niech się podoba bliskiemu
- dla dobra, ku budowaniu. 3 Bowiem i Chrystus nie zadowolił się samym
sobą; ale tak jak jest napisane: Obelgi
lżących Ciebie, spadły na mnie. Psalm 69,10 4 Bo cokolwiek wcześniej zostało spisane, zostało
spisane dla naszej nauki, abyśmy mieli nadzieję z powodu wytrwałości oraz
zachęty Pisma. 5 Zaś Bóg wytrwałości oraz zachęty oby wam
dał tak samo myśleć między sobą, poprzez Jezusa Chrystusa. 6 Abyście jednomyślnie,
przez jedne usta, oddawali chwałę Bogu i Ojcu naszego Pana Jezusa Chrystusa.
7 Dlatego przyjmujcie jedni drugich, tak jak i Chrystus was
przyjął na chwałę Boga. 8 Bowiem powiadam, że Jezus Chrystus stał
się dla prawdy Boga sługą obrzezanych *, ku umocnieniu obietnic danych
przodkom.
14 Ale nawet ja
sam co do was jestem pewien, moi bracia, że i sami jesteście napełnieni
szlachetnością, dopełniani wszelkim poznaniem oraz mogący się nawzajem napominać.
22 Dlatego doznawałem wielu przeszkód w
tym, aby do was przyjść.
23
Zaś teraz, już nie trzymając się miejsca w tych okolicach, ale mając od wielu
lat pragnienie, by do was przybyć; 24
przyjdę do was, jeśli kiedyś pójdę do Hiszpanii. Gdyż kiedy
będę przechodził, mam nadzieję was zobaczyć i przez was zostać tam
wysłanym; jeśli najpierw, po części, zostanę wami nasycony.
*15,27 dotyczących cielesnej natury
16. Polecam wam
Febę, naszą siostrę, która jest sługą zboru w Kenchrach, 2 abyście
ją przyjęli w Panu, w sposób godny świętych, i abyście przy niej stanęli, w
jakiejkolwiek by was potrzebowała sprawie. Bowiem i ona stała się opiekunką
wielu oraz mnie samego. 3 Pozdrówcie
Pryscyllę i Akwilę, moich współpracowników w Jezusie Chrystusie. 4 Tych, którzy nadstawiali swą szyję za moje życie,
którym nie ja sam dziękuję, ale całe zgromadzenie wybranych z pogan. 5 Pozdrówcie
także zbór w ich domu. Pozdrówcie mego umiłowanego Epeneta, który jest
pierwociną Achai dla Chrystusa. 6 Pozdrówcie Marię, która wiele dla was
pracowała. 7
Pozdrówcie Andronika i Juniasa, moich krewnych oraz moich współjeńców, którzy
są znaczni pomiędzy apostołami, i którzy się przede mną urodzili w Chrystusie. 8
Pozdrówcie Ampliasa, mojego umiłowanego w Panu. 9 Pozdrówcie Urbana,
naszego współpracownika w Chrystusie oraz mego umiłowanego Stachysa. 10
Pozdrówcie doświadczonego w Chrystusie Apellesa. Pozdrówcie tych od Arystobula.
11
Pozdrówcie Herodiona, mego krewnego. Pozdrówcie tych od Narcyssa, którzy są w Panu. 12 Pozdrówcie Tryfenę i Tryfosę, trudniące
się w Panu. Pozdrówcie umiłowaną Persydę, która wielce się utrudziła w Panu. 13
Pozdrówcie wybranego w Panu Rufa oraz matkę - jego i moją. 14 Pozdrówcie Asynkryta,
Flegonta, Hermasa, Patrobę, Hermena i braci razem z nimi. 15 Pozdrówcie Filologa i
Julię, Nerego i jego siostrę, Olimpa i wszystkich świętych razem z nimi. 16
Pozdrówcie jedni drugich w świętym pocałunku. Pozdrawiają was zgromadzenia
wybranych Chrystusa.
17 Ale proszę was, bracia, aby
obserwować tych, co czynią podziały i zgorszenia
wbrew nauce, której wyście się nauczyli; nawet odwróćcie się od nich. 18 Bo tacy nie służą naszemu Panu Jezusowi Chrystusowi,
ale swojemu brzuchowi; także zwodzą serca niewinnych pośród pięknej mowy i sławy. 19 Gdyż wasze posłuszeństwo doszło do wszystkich. Zatem,
raduję się z was, ale chcę, byście byli roztropnymi względem szlachetnego *, a prostodusznymi względem złego. 20 Zaś Bóg pokoju szybko zetrze szatana pod waszymi stopami.
Łaska Pana naszego Jezusa Chrystusa z
wami. Amen.
21 Pozdrawia was Tymoteusz, mój współpracownik
oraz Lucjusz, Jazon i Sospater, moi krewni. 22 Pozdrawiam was w Panu, ja, Tercjusz, piszący
ten list. 23 Pozdrawia was Gajus, mój gospodarz oraz całego zboru. Pozdrawia
was Erastus, zarządca miasta oraz brat Kwartus. 24 Łaska naszego Pana Jezusa Chrystusa z wami
wszystkimi. Amen.